Saturday, February 21, 2009

Cemas... Gemuruh... Berderau... Seramnya Jalan di Regency Road..

Cuba perhatikan gambar di balik pokok bersebelahan dengan lampu itu... Tak de ape2 sebenarnya.. Hahahaah..(Gambar hiasan keta abg Nordin mase datang ke umah kitorg sempena Mama n Baba datang ke Adelaide)


Episod Terakhir....

Peristiwa ni sebenarnya aku tak nak citer, tp sbb sebagai panduan bersama rakan2 di Adelaide atau yang sedang menggunakan jalan raya rasenya baik gak diceritakan buat peminat semua (ceh macam artis la pulak)..

Minggu lepas tatkala aku menghadiri usrah di umah Dr Budin melalui jalan Regency Road, time tu dah nak masuk senja gak.. Biasalah usrah kul 7mlm, dtg awal gak 7.10 baru kuar.. Memang rush gak dgn gear 4 ala2 Adelaide drift.. Tetiba aku tergamam bila mana..

Hehehe...

Nanti dulu, citer yg hampir sama pada hari ni tanggal 21 Feb, hampir jam 7.05mlm melalui jalan yang sama, tetiba aku sekali lagi tergamam bila mana...

Hehehe..

K la, aku citer la ni. Yang minggu lepas tu Tetiba aku tergamam bila mana.... ada road block da... Aku Cemas... Gemuruh.. Berderau... Seramnye di Jalan Regency Road... Manataknye 1st time nak merasai disoal jawab polis, takut gak kalo lain ditanya n lain dijawab, tak pasal2 ingat aku mabuk lak. Diorg wat ujian alkohol da... Banyak gak keta ditahan untuk disoal nafas mereka berbau kencing jin atau kencing kuat(hahaha, maksudnye penipu la)..

Tp Alhamdulillah aku tak kena, masa que keta utk soal bau, keta semua dah penuh park tepi, so aku terlepas.. Kalo ikutkan tak perlu risau pun sebab complete ada roadtax n lesen mandu yg tak tamat tempoh. Cume maselahnye lesen made in Malaysia ni tak sempat nak translate da... Kata kawan kalo tak translate, kena tahan bayor $500... Ada lak penah kena tahan, nengok lesen, lepas lak..

Yang penting aku lepas n tenteram ke usrah... Citer lak time tu pasal menghormati ibu bapa. Bestla utk amalan menjadi baba n mak yg soleh di negara mat salleh...

Tapi yg kedua ari ni memang betul2 Cemas... Gemuruh.. Berderau... Seramnya di Jalan Regency Road... Aku memang bergegas agak cepatlah dari OG road melalui simpang ke Regency Road. Mase follow keta depan (warnanya putih, jenisnya same like my car dude) kuar simpang tiga, aku memang perasan ada keta kat kiri jalan besar tu warna putih.. Tp rasenya cam jauh lagi..

Pas aku lepas jalan, sekali dia hon dr belakang da.. Macam tak puas ati je. Nengok rear mirror 2 mamat muda OZ sorang botak sorang berambut. Dia deras potong aku n masuk line aku.. Cemas gler, sbb cara potong tu macam marah je. Aku time tu bawa bebudak gi fardu ain kat umah Faruk. Risau lak kalo dia stop tetiba..

Nasib dpn tu ada simpang 4 n dia belok ke kiri. Aku nak terus ke umah Faruk. Tapi tetiba dia berhentikan kete dia sementara kat tepi jalan... Dan tetiba....

Hehehe.... Bolehkah aku sambung citer ni di minggu hadapan...

K la, sebab aku tak nak simpan lama2 citer bertaraf 18 STBG (Seram Tak Berapa Ganas) dalam kalbuku, so aku citerla dgn lapang dada...

Dan tetiba..... aku dapati dia telah mengeluarkan tangan kanannya sambil menghulurkan jari hantunye (time tu seram gler sebab pakai jari hantu, memang hantu mamat tu), pahamla dia pun rupenya minat korek idung pakai jari tu... Hahaha...

K la selamat la aku kali kedua ni menghantar Yaya n Adek, then gi usrah... (Berkat usrah kot, aku terselamat)

Usrah kali ni citer pasal anak soleh, Alhamdulillah pengalaman menjadi anak (arap2 soleh la) kepada kedua ibubapaku selama 30 thn dan mendidik anak hampir 6 thn (26Mac genap 6 thn) maka perlu sangatlah mengetahui, mempelajari, dan mengamalkannya sebab tu bekalan kita kat akhirat nanti. Saham doa dari kita utk kedua ibu bapa kita bilamana mereka sudah tiada di dunia, dan bekalan kita doa dari anak kita juga bila mana kita pula tiada di dunia..

So, sebagai akhir kepada citer kali ini, berhati2la di jalan raya, tak kirala jalan Regency Road ke, apa2 road la. Termasuklah road tax kenala renew cepat2, jgn nanti dah tahan polis rupenye kita terlupa nak renew.. Pandu Cermat, Jangan Cemast!

No comments: