Thursday, September 11, 2008

MAHA.... HAHAHA...


Namanye nampak besar, tapi programnye memang besar. pameran dan jualan produk tempatan bersempena dengan pertanian yang telah diadakan di MARDI, Serdang Selangor pd sebulan lepas..

Macam2 ada. pameran pelbagai jenis hasil tanaman terkini hasil dari penyelidikan, jualan tanaman dan ternakan, produk2 tempatan berasaskan pertanian, agensi2 kerajaan dan swasta dalam bidang pertanian termasukla dari Australia, Jepun, China dll.


Yang bestnye kitorg dpt melihat sendiri teknik2 tanaman terkini, yg boleh dilakukan di mana2.. termasuklah tanaman padi di dalam dewan.. haiwan2 yang boleh dibela, dan dijual juga dipamerkan.


termasuklah sekor ikan tuna yg sgt popular di Jepun utk buat susie, besar tul, sekor leh capai hampir 100 kg. wow!!


dan pastinye makanan2 tradisi yg dipamer, dijual dan boleh dirasa begitu saja. bagi sampel bedal je semua. time makan kat gerai, hampir 20 buah semuanya yg menyediakan pelbagai jenis masakan malaysia turut dijual..



panjang kata, memang bestla walaupun penat berjalan terlalu banyak sgt tempat pameran. tu tak g yang ladang ternakan lembu dan biri2.. yg dtg mak datuk boleh mencecah puluhan ribu.. rate2 dari kelantan dan terengganu yg datang.. dan kebetulan time kami jejalan tu, MB Selangor Tan Sri Khalid pun sedang wat lawatan.. Mari la kita bertani, utk dijual di pasar tani....

No comments: